Úžasný New York. A jak na něj…

Posted on

Byl to takový nápad z ničeho nic. Pojedeme do New Yorku. Nikdy před tím jsem nebyl v Americe a i když jsem – co se týká focení – spíše přírodní typ, do velkého jablka z betonu jsem si chtěl vždycky kousnout. A kousnul jsem si fakt hodně…

Rád bych tento článek věnoval jak mě a Petře, jako vzpomínku na nezapomenutelný zážitek, ale také vám všem, kteří se tam teprve chystáte a rádi byste se dověděli co nejvíce o tomto úžasném městě. Berte to jako takový návod, co všechno se dá za 8 dní v New Yorku vidět, jak jezdit metrem, co a kde jíst, kde bydlet, za co platit a za co ne – snad na nic nezapomenu. Takže se vraťme zpět do momentu rozhodnutí uskutečnit tento úžasný výlet…

PLÁNOVÁNÍ – ESTA, LETENKY, UBYTOVÁNÍ

Nápad navštívit New York přišel v lednu 2019. Od tohoto okamžiku jsme začali s přípravami. Začali jsme prohlížet web, číst blogy, články a vše možné, abychom se za co nejkratší čas trochu „nachytřili“. Po přečtení hromady článků o New Yorku jsme se rozhodli odletět v září 2019 a to především kvůli stabilnímu a hezkému počasí, které v září v New Yorku panuje. Začali jsme se tedy dívat po vhodném ubytování a samozřejmě výhodných letenkách. Tento okamžik plánování se může u každého dost lišit , protože každý má jinou představu o tom, jakým způsobem chce dovolenou v New Yorku strávit, zda chce raději ušetřit nebo si naopak bezmezně užívat, každý má jiné finanční prostředky, a proto bych nechtěl prosazovat naše rozhodnutí, ale chci je pouze popsat a vysvětlit, proč jsme se rozhodli pro to či ono. Naštěstí jsme se s Petrou shodli na stejné představě našeho pobytu. Což je asi dost důležité, pokud cestujete ve dvou. Já jsem chtěl tento výlet jednoznačně spojit s fotografováním, což již dopředu naznačovalo, že se budeme chtít pohybovat co nejvíce venku mezi mrakodrapy a mezi lidmi. Oba jsme věděli, že nechceme ztrácet čas hodinovými prohlídkami muzeí, výstav nebo jiných podobných atrakcí, což neznamená, že bych se při své další návštěvě na tato místa rád nepodíval, protože jsou úchvatná a na základě naší praxe musím potvrdit, že američané nedělají nic na 50, 70 ani 85%. Ať navštívíte kostel, muzeum, válečnou loď nebo mrakodrap, nelitujete ani jediného utraceného dolaru. Zážitek, který si odnášíte převyšuje 100% hranici. My jsme však měli navšítvit New York – a vlastně i USA – poprvé a tak jsme chtěli především splynout s městem a newyorčany a nasávat tu úžasnou atmosféru tohoto fantastického velkoměsta v co nejvyšší možné míře. Chtěli jsme se především toulat ulicemi, posedávat v parcích, jíst na ulici, ale k tomu jsme samozřejmě chtěli vidět ta nejznámější místa New Yorku, bez kterých to prostě nejde. Jelikož patříme k lidem, kteří nemusí zrovna bydlet v hotelu nebo se každodenně stravovat ve vybraných restauracích, přizpůsobli jsme si tak celý náš výlet podle našich představ. A popravdě, nejsme ani z těch, kteří by si mohli dovolit v jednom z nejdražších měst na světě žít na vysoké noze. A tady se dostávám k prvnímu zásadnímu sdělení – pokud chcete, můžete v New Yorku jako turista žít draze, ale také naprosto přijatelně a záleží tedy pouze na vás jakou variantu zvolíte. Vybere si opravdu každý.

Paralelně s ubytováním jsme začali řešit letenky a ty nakonec měli přednost. Chtěli jsme mít prostě jistotu kdy, a že vůbec odletíme. Tím, že jsme koupili letenky s více jak půlročním předstihem jsme se dostali na – podle mého – velmi dobré ceny. Ještě než se dostanu k letenkám, musím upozornit na to, že jako první věc, kterou byste měli udělat, je vyplnění ESTA formuláře, což je vlastně aktuálně vstupní vízum pro cestu do USA. Vyplnění formuláře není nějak zvlášť složité, prostě se strýčkovi Samovi svěříte, jakou velikost bot nosíte, jakou zubní pastu používáte a kolikrát denně chodíte na záchod. Dělám si samozřejmě srandu, ale lustrace je to celkem detailní. Rozhodně doporučuji ESTU vyplnit na oficiálních stránkách https://esta.cbp.dhs.gov/, kde si můžete zvolit také český jazyk. Zda je vám povolena či zamítnuta cesta se dovíte během několika hodin. Já jsem vše vyplňoval večer a druhý den jsme věděli, že první krok je úspěšně za námi. Nutno podotknout, že tento úkon je prvním, za který musíte zaplatit. Cena je 14 USD za osobu a platnost této propustky do Ameriky je 2 roky od data schválení. Tak ale teď zpátky k letenkám. Jak já i Petra jsme se opět zázračně shodli na tom, že chceme letět přímo bez žádných přestupů a dlouhého čekání. Opět chápu vás všechny, kteří jste rození dobrodruzi a nebo prostě chcete ušetřit co nejvíce peněz a proto čekáte na poslední chvíli, až se objeví nějaká super nabídka letenek nebo prostě volíte cestu s přestupem a nevadí vám, že někde budete 10 nebo 15 hodin čekat na svůj přestup. To my fakt nejsme. V tomto případě jsme zvolili větší cestu komfortu, ale to především z důvodu, že jsme nechtěli ztrácet drahocený čas někde na letištích. Navíc z Prahy se léta do New Yorku přímo s Deltou Airlines každý den, tak proč toho nevyužít. Ušetřit můžete třeba tím, že si nebudete kupovat letenky přes různé přeprodejce, ale koupíte je přímo u Delty, což jsme udělali – samozřejmě vše přes internet. Pokud tak učiníte, rozhodně kupujte letenky ve variantě Main Cabin, protože zde si můžete zvolit sedadla a je tedy jisté, že pokud cestujete ve dvou, budete sedět pěkně spolu. Navíc v této variantě již máte v ceně kufr v zavazadlovém prostoru. U levnější varianty (ne o moc) Basic Economy nemáte jistotu sedadel (posadí Vás, kde je volno) a musíte navíc zaplatit za kufr, který máte dole. Ušetříte tedy pouze tím, pokud si vystačíte s příručním zavazadlem. Zpáteční letenky nás stály asi 12 500 CZK na jednoho, ty levnější byly o necelé 2 tisíce levnější. Rezervace i platba přes internet proběhly naprosto bez problémů. V dnešní době máte samozřejmě všechno v mobilu, ale i tak doporučuji si vytisknout ESTU a případně i letenky. Úžasný moment, když jsem to odkliknul a bylo jasný, že 17. 9. 2019 ve 13:30 odlétáme pravidelným spojem Praha – New York. Ještě doplnění, tento spoj léta na letiště JFK. A teď rychle k ubytování. Jak jsem již napsal, hotel jsme zavrhnuli, protože si přiznejme,  kolik času strávíte na takové dovolené v hotelovém pokoji? Já vám to řeknu přesně a popravdě – pouze tu část, kdy spíte. Proč tedy platit za drahé hotely, které vlastně ani nevyužijete – pokud ovšem sami nechcete. My jsme takto uvažovali a potvrdilo se nám to na 100%. Ráno pryč, večer příchod a spát. Ale to bych předbíhal. Začali jsme tedy pátrat na webu Airbnb a byli jsme překvapeni, kolik pěkných pokojů nebo apartmánů lze v New Yorku najít a ještě za super ceny a v úžasných lokalitách. Dokonce by nebyl problém sehnat ubytování přímo na Manhattanu, ale i když jsme toto řešili někdy v únoru, ta nejlepší ubytování byla už pryč a ceny se pohybovaly někde od 16 tis. CZK za našich 8 dní pro oba. Zkusili jsme tedy jít trochu dál a po delším rozhodování jsme zvolili ubytování v Brooklinu na ulici Prospect Park West. Jednalo se o jeden pokoj s postelí, skříní, malým stolkem a dvěma židlemi ve 3 patře, na kterém se dohromady nacházeli 2 další pokoje (jeden byl myslím apartmán) určené k ubytování turistů a společné sociální zařízení. Toto všechno za 10 tis. CZK na 8 dní pro nás oba. Nechci předbíhat, ale mohu prozradit, že jsme byli naprosto spokojeni. Vše čisté, funkční, navíc jsme se seznámili se dvěma dalšími americkými páry, které byli v New Yorku na dovolené. Společný záchod a vana nám nakonec vůbec nevadili a rozhodně jsme se v tomto s ostatními nějak neomezovali. Rodina, která pokoje pronajímala žila v patře pod námi a byli to naprosto fajn normální lidé. Lokalita bydlení byla úžasná. Tato část Brooklinu byla opravdu krásná, malebná, 100 metrů od zastávky metra, ze které jsme to měli 30 minut na Manhattan. Ale k tomu se ještě dostanu. Takže přes Airbnb jsme provedli rezervaci, zaplatili zálohu (50%) a poté jsme se zkontaktovali s majiteli domu, kteří nám napsali vše potřebné. Takže ESTA, letenky i ubytování máme, nejdůležitější kroky máme za sebou. Následuje plánovací fáze číslo dvě. Připravit se na New York, připravit si itinerář, zakoupit některé vstupenky předem – tak jdeme na to.

PLÁNOVÁNÍ FÁZE 2 – ITINERÁŘ, VSTUPENKY

Jsem typ člověka, který nemá moc rád překvapení a chce být na všechno aspoň trochu připraven. Takže ani přípravu na tento výlet jsem fakt nepodcenil. Později se ukázalo, že to byla správná volba. Myslím, že úplně první věc, kterou jsem v rámci přípravy udělal, byla návštěva knihkupectví, kde jsem nám koupil skvělého průvodce od Marca Pola, ve kterém kromě užitečné mapy, kterou jsme opravdu využili, se dočtete naprosto všechno. Přečíst si tohoto průvodce předem je velkou výhodou a především základní orientací ve všem, co budete v tomto velkoměstě potřebovat. Po zakoupení této publikace jsme začali ihned řešit tu hlavní věc – tedy co vlastně chceme v New Yorku dělat, co chceme určitě vidět, co budeme chtít navštívit. Musím potvrdit, že v době internetu už nemusíte dělat téměř nic a pokud budete chvíli surfovat, najdete tolik itinerářů s popisem každého dne včetně map, tipů na jídlo a prostě všeho. My jsme se odpíchli od jednoho takového plánu, který byl přesně na našich 8 dní a tento plán jsme si ještě přepracovali podle svých představ. Opravdu doporučuju se nechat inspirovat někým, kdo už ten zážitek má za sebou a moc dobře ví, kolik co zabere času a jak si celý den naplánovat tak, aby jste měli co dělat. Takže výstupem z této přípravy bylo 8 papíru A4 s vytisknutou mapou na daný den a naznačenou trasou včetně vyznačených bodů, které představovali nějaké místo nebo atrakci, kterou jsme chtěli vidět. Začali jsme také přemýšlet o tom, jaké vstupenky bychom si měli koupit předem, abychom se na danou atrakci dostali nebo abychom alespoň nečekali obrovské frotny, před kterými jsme byli předem varováni – předem musím prozradit, že toto je první mýtus, který se rozhodně nepotvrdil. Ale k věci,                  k prohlídce známých míst si můžete pořídit tzv. pass, který vám umožní navštívit některá ikonická místa New Yorku za mnohem lepší cenu, než kdybyste si kupovali jednotlivé vstupenky předem nebo na místě. Myslím, že takové tři nejznámější portály jsou New York Pass, City Pass a Sightseeing Pass. Každý však nabízí trošku jinou nabídku, jiný systém podle toho, kolik dní chcete ve městě strávit, kolik chcete navštívit známých placených míst atd. Jak jsem již psal na začátku, oba jsme věděli, že při první návštěvě New Yorku chceme vynechat taková místa jako jsou umělecká muzea nebo výstavy a nebudeme chtít využívat placených organizovaných vyhlídkových jízd po městě či po vodě. Po zhodnocení všech pro a proti jsme vybrali City Pass (www.citypass.com), kde jsme ještě zvolili nabídku „C3“. Ta znamená, že si můžete vybrat jakékoliv 3 z 10 nabízených atrakcí, pro které vám bude platit vstup. Naše volba padla jednoznačně na mrakodrap Empire State Building, další mrakodrap Top Of The Rock a nakonec jediné muzeum, které jsme vidět chtěli a to je 9/11 Memorial and Museum. Celková cena pro oba vyšla na 170 USD. Po zaplacení ihned přišlo potvrzení na mail společně s oběma passy opatřené QR kódem. Pro jistotu jsme vše tisknuli, abychom v případě problému s telefonem měli vstupenky fyzicky u sebe. Tady bych ještě dodal, že je nutné si na stránkách city passu podrobněji přečíst o vybraných atrakcích, protože jsme se tím dověděli, že pro vstup na mrakodrap Top Of The Rock je nutné objednat konkrétní čas a hodinu. Zadali jsme tedy stránky tohoto mrakodrapu a zde po zadání kódu již zakoupeného city passu jsme provedli rezervaci, jejíž potvrzení nám opět přišlo do mobilu (a zase vytisknout). A co dál? Nemohli jsme vynechat ještě třetí mrakodrap a to ten nejvyšší v celém západním světě – One world trade center, který byl postaven na místě dvou zničených věží světového obchodního centra. Vstupenky jsme pořídili na oficiálních stránkách www.oneworldobservatory.com, jsou opět na konkrétní den a hodinu a vyšly nás dohromady na 62 USD – za ten zážitek je to opravdu nízká cena. Tak to máme 3 nejznámější mrakodrapy a jedno muzeum. Já jsem ovšem chtěl ještě vidět jedno takové méně tradiční muzeum a tím je prohlídka lodi Intrepid (www.intrepidmuseum.org), což je opravdu něco absolutně neuvěřitelného. Jde vlastně o muzeum letectví, mořeplavectví a kosmonautiky. Vstupenka pro nás oba by vyšla na 66 USD, ale chce to chvíli trpělivosti a můžete se dostat na mnohem lepší cenu. Jak? Stačí na webu zadat jméno atrakce s dovětkem „discount voucher“. Je to neuvěřitelné, ale může se opravdu stát, že natrefíte na speciální slevové kupóny, které si vytisknete, na místě při kupování vstupenek je předložíte a hle – máte slevu. Já jsem měl právě v případě tohoto muzea štěstí a našel jsem dokonce 30% voucher, takže jsme ušetřili 20 USD. Musím ale přiznat, že i bez této slevy se opravdu vyplatí tuto loď navštívit, později se ještě o tomto zážitku rozepíšu.

ORIENTACE V ULICÍCH MĚSTA A V JEHO PODZEMÍ

Poslední věcí, na kterou jsme se v rámci přípravy zaměřili je samotná orientace ve městě a především cestování newyorským metrem. Věřte, že vám to ušetří spoustu ztraceného času, který byste museli vynaložit na zajížďky v případě, že byste přejeli správnou stanici metra nebo na hledání ulic a míst při špatné orientaci v tomto obrovském mraveništi. Na druhou stranu musím říct, že vše vypadá mnohem složitější než je samotná realita. V New Yorku se lehce zorientujete během jediného dne. Kromě downtownu (oblast Wall Street), kde vedou ulice cik cak platí na většině Manhattanu systém ulic, které vedou ze severu na jih – „avenues“, těch je 11 a číslování jde od východu na západ. Kdežto „streets“ vedou od východu na západ a jejich podstatně více, myslím že 214. Takže není nic jednoduchého, když víte, že nějaké místo, které chcete vidět leží na rohu 5 avenue a 34 ulice – věřte v New Yorku není lehké zabloudit. Při pohledu na mapu metra se to zdá být mnohem horší, zvlášť, když provedete srovnání s metrem našeho hlavního města, kde máme 3 hlavní trasy A,B,C – 3 barvy. New York potřebuje pro mapu metra celou abecedu s 10 barvami (lines) na kterých jezdí 24 různých vlaků (services), které jsou označeny číslem a písmenem. Navíc si musíte hlídat další důležité věci, abyste se dostali vždy tam, kam potřebujete. Síť newyorského metra má více jak 370 km se 468 stanicemi a velká část vede nad zemí. Ale jak říkám, během jednoho dne budete v obraze a pokud se připravíte lehce předem, tak vám budou stačit dvě, tři jízdy. O metru se dovíte spoustu informací na webu, já vám řeknu jen to nejpodstatnější. Tak za první, anglický název pro metro v New Yorku je „subway“. Pod stejným názvem najdete vchody do stanic, které jsou navíc opatřeny ve většině případů takovými zelenými lampami na vysoké tyči a kolem bývá také zelené zábradlí. U každého vstupu do metra je tabule, kde jsou napsány informace nebo spíše označení vlaků, které touto stanicí projíždí – jak jsem psal výše, číslo a písmeno. Je dobré si hned u vstupu dávat pozor, aby zde nebylo označení pouze jednosměrného provozu např. downtown, což znamená, že z takové stanice pojedete pouze směrem na jih, do downtownu. Ale s těmi jsem se osobně snad vůbec nesetkal. Jinak počítejte s tím, že se pěkně nadřete, protože většina vchodů do metra nemá eskalátor, takže pěkně po svých. Jakmile sejdete do podzemí, což nebývá vůbec hluboko, zažijete teplotní šok. V newyorském metru je narozdíl od toho pražského strašné vedro. Ale opravdu vedro. Stanicemi prochází síť parovodů a horkovodů, což je opravdu znát, nicméně každá souprava je klimatizovaná, takže stačí vydržet než vám přijde váš spoj. Ale zpátky ke vchodu. Po sešplhání několika schodů se v každé stanici dostanete ke kovovému turniketu, přes který nemáte šanci projít bez jízdenky. Automat je umístěn z pravidla někde v tomto prostoru a vy si buď koupíte jízdenku zde, nebo ve většině případů již máte svoji „metrocard“, kterou projedete terminálem a turniket vás pustí. O tom jakou jízdenku koupit, kolik stojí a jak operovat s opravdu monstrózním automatem napíši až později. Jak tedy nastoupit do správného vlaku? Koukejte po cedulích, které jsou na každé stanici, ty vám vždy pomohou. Důležitou věcí, kterou  z Prahy neznáme je systém lokálních (locals) a expresních (express) vlaků. Asi jste již pochopili, že ty lokální zastavují všude (na mapách jsou označené plným černým puntíkem) a expresní pouze ve vybraných stanicích (označené puntíkem bílým s černým ohraničením). Když vlak přijíždí do stanice, tak se dívejte na jeho přední část nad kabinou řidiče. Tam je buď písmeno v zeleném kolečku (lokální vlak) nebo písmeno v červeném diamantu (expresní). Toto je důležité, protože využitím správného vlaku buď ušetříte nebo ztratíte spoustu času. Expresní vlak vás přiblíží do daného místa mnohem rychleji než lokální, který zastavuje každou chvíli. V New Yorku existují ještě takzvané „Shuttle trains“, což jsou speciální linky většinou mezi několika málo stanicemi, které jezdí pořád dokola tam a zpět (Shuttles jsou na mapách šedou barvou). Na závěr bych rád vyvrátil další mýtus, který se týká tentokrát právě cestování metrem. Před odjezdem jsme si přečetli pár různých článků, mluvili jsme s několika lidmi a získali jsme dojem, že newyorské metro je špinavé, přeplněné a páchnoucí. A jaká je realita? Náš pobyt se uskutečnil v září, což není úplně „offseason“. Ani jednou za těch osm dní jsme se nesetkali se situací, kterou znáte z youtubu, když stovky lidí nastupují například do metra v Číně nebo Japonsku. Prostě jsme přeplněné metro nezažili. V klidu nastupujete i vystupujete a ve většině případů si i sednete. Vlaky jsou mnohem delší než ty u nás a jezdí opravdu často. Stanice opravdu nejsou bůhvíjaké, ale že by byly odporné, to určitě ne. Na mě působily spíš opravdu ikonicky, něco co do New Yorku prostě patří. A co čistota samotných vlaků? Tady mohu potvrdit – rozhodně lepší než v Praze. V New Yorku totiž pochopili už dávno, že polstrované sedačky, které do sebe nasají litry potu a kdovíčeho ještě, nejsou opravdu vhodné pro komfortní cestování. Takže v newyorském metru jsou všude sedačky plastové, čisté a i pohodlné. A jak jsem říkal, ve všech vlacích je klimatizace. Horší je to s hlášením stanic, které je často v kompetenci samotného řidiče, kterému je jen těžko rozumět, což je horší v situacích, kdy je na trati nějaká porucha nebo výluka na stanici a vy potřebujete vědět co se děje. Při nejhorším prostě přejedete a vrátíte se zpátky. Nebojte se ale zeptat, lidé jsou v New Yorku neuvěřitelně ochotní a milý a jsou schopní vás dovést až na místo pokud jste opravdu v krizi. Takže vážení cestující „Stand clear of the closing doors, please“. Tuto hlášku si opravdu zamilujete.

Tolik asi na začátek. Plánování máme za sebou a jak se tak dívám, napsal jsem toho hodně. Asi to rozdělím na více částí. Pokud se chcete dovědět více – tedy detaily přímo z New Yorku, tak čtěte v druhém díle mého speciálního průvodce, na kterém zatím pracuji 🙂